Hiburan

If only I could be the spark…

Source

Spark

If only I could be the spark
For my friends to effect change
In their hearts to light from dark
I would be the happiest man on earth
By the virtue of the reward in exchange
Of what I had brought.

If only I could be the spark
Through which ALLAH would recognize me
As one of His ‘ibadu r-Rahman
And as a mujahid and ad-Da’ie
Then,
I would be content
Cause then all that I would have spent
Be it my person or the possessions I accrue
Would be nothing that would cause strife
But would rather be of much value
To me later in the afterlife.

If only I could be the spark
That lights the fire of the Islamic spirit
In the students that I teach
That each may overcome their limit
So that all might extend their reach
To those who may need
From jahiliyyah to be freed.
Then,
I would feel
That the world would be mine
As such virtue is better
Than the whole world and all its matter.

If only I could be the spark…

Kasih Khaulah

Mata Arman melirik ke wajah manis Khaulah, isterinya. Wajah yang sentiasa tenang dan wajah yang sentiasa terhias senyuman yang menyemarakkan perasaan kasih Arman.

“Abang?” ujar Khaulah, hairan. “Kenapa pandang macam tu?”

“Heh, takde lah. Cuma pagi ni Abang tengok Sayang macam cantik semacam.” Arman mengucup dahi isterinya.

Senyuman Khaulah semakin mekar, “Ada-ada je la Abang ni.”

“Abang, Khaulah pergi sekolah dulu ya.” Khaulah menghulurkan tangan untuk mengucup tangan suaminya.

“Baik Sayang, pandu baik-baik ya.”

Arman menunggu di pintu sambil melihat Khaulah pergi. Mindanya mengelamun terkenang tuah diri.

Masakan tidak? Sesiapa yang menjadi suami Khaulah pasti bertuah. Solehah, warak, sangat menjaga batasan agama dan sepastinya seorang guru yang dikasihi anak-anak didiknya.

Ya, di sekolah Khaulah, siapa yang tidak mengenali Ustazah Khaulah. Ustazah yang begitu mengambil berat tentang perkembangan anak-anak didiknya. Isterinya itu sanggup meluangkan masa tanpa berbayar untuk memastikan anak-anak didiknya kenal siapa itu ALLAH. Tidak kira malam mahupun siang.

Kalau anak murid dijaganya begitu, apatah lagi suami, yang seharusnya lebih rapat di jiwa isteri.

Arman tahu, Khaulah suka untuk apabila suaminya memimpin solat. Isterinya itu selalu berlumba menjadi orang yang pertama mengajak solat bila tiba waktunya. Khaulah juga tidak pernah lupa untuk membentangkan sejadah buat suaminya.

Ya, memang aku bertuah. Itulah rasa hati Arman. Sehingga aku tidak layak menjadi suaminya seandainya dia tahu siapa aku yang sebenar.
(more…)

Oh Sang Murobbi!

0

This is a trailer for the movie; Sang Murobbi. A good movie to my impression.

Go to Top